چکیده:
زایمان بعنوان رویدادی کهن درحیات زندگی آدمی همواره در طول تاریخ با خود رویدادها و باورهایی را توسط آدمی خلق کرده و با خود به یادگار گذاشته است که از تنوع و جذابیت بالایی در نزد زنان برخوردار بوده است. نمایش خاله رورو یک مرور و یادآوری توام با اقتدار، برنامه ریزی و هدفمند از نقش و حضور زن در خانواده است که با تکرار آن در مجالس زنانه به نوعی قدردانی از نقش زن در درون این طیف میپردازد. در این مقاله تلاش شده است با تمرکز بر آداب و رسوم مربوط به زایمان، آیین های زایش در میان اقوم ایرانی بررسی و با آیین های نمایشی پیرامون این آیین در محافل زنانه هرمزگان مطالعه و مطابقت داده شود تا ضمن آشکار شدن و شناسایی عقاید و باورهای مربوط به تولد، بینش و جهان بینی زنان هرمزگان نیز مورد تحلیل قرار گیرد. در این پژوهش بررسی جامعه شناختی و روانشناسی اجرای نمایش خاله رورو –اوفینا- همراه با نحوه ی اجرای نمایشی آیین در هرمزگان –رودان- بررسی شده است. بر اساس این پژوهش ما با چگونگی استفاده زنان هرمزگان از عنصر نمایشی آیین بعنوان ابزاری برای بیان نیازهایشان آشنا می شویم و روند اجرای این نمایش را واکاوی می کنیم از آنجا که با توسعه روند مدرنیته بسیاری از آیین های نمایشی فرهنگ عامه رو به زوال و فراموشی است، بازنمایی این آیین ها جهت شناخت گذشته فرهنگی زنان در مناطق مختلف ایران ضروری است.
The study of the historical aspects of the aunt Rouro as the collective dreams of women in Hormozgan. پژوهشنامه فرهنگی 2021; 13 (18) : 2 URL: http://rdch.ir/article-1-303-fa.html
داوری علیرضا. بررسی جنبه های تاریخی نمایشی خاله رورو به مثابه رویاهایِ جمعی زنان در هرمزگان. پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. 1400; 13 (18) :19-35