:: دوره 7، شماره 12 - ( پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان 1395 ) ::
جلد 7 شماره 12 صفحات 107-122 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جایگاه حقوق رسانه ها در برنامه ی توسعه ی ایران
آبتین امیری
چکیده:   (1275 مشاهده)

چکیده

حقوق رسانه ­ها شاخه­ ای جدید از علم حقوق است که با توجه به نوپا بودن، در حال طی کردن مراحل تکاملی خود است. از آنجا که رسانه ­ها نقش مهمی در تحول­آفرینی جوامع در حال توسعه دارند، این رشته از حقوق قابل توجه مدیران فرهنگی و قانون گذاران این کشورها قرار گرفته­ است. در بخش­ هایی از برنامه­ ی چهارم و پنجم توسعه­ ی ایران نیز به مبحث حقوق رسانه­ ها پرداخته شده­ که در آن، ضمن به رسمیت شناختن تأثیر انواع رسانه­ های مکتوب و مجازی بر روند توسعه­ ی ملی، به راهکارهای کنترل و نظارت بر آن نیز اشاره شده­ است. در این مقاله با روش اسنادی ـ توصیفی، به ارزیابی اهمیت رسانه­ ها در توسعه­ ی ملی و بررسی مصوبات برنامه­ ی چهارم و پنجم توسعه در خصوص حقوق رسانه ­ها پرداخته شده­است. در پایان این مقاله نتیجه­ گیری شد که برنامه­ ی چهارم و پنجم توسعه­ ی کشور، در ارائه­ ی راهبرد تعامل با رسانه ­ها و به رسمیت شناختن نقش آن در توسعه­ ی ملی پیشرو می­ باشد. تعمیم دادن مفهوم رسانه به ابزارهای اطلاع­ رسانی مجازی و الگوبرداری از مقررات پیشرو مرتبط با حقوق رسانه در کشورهای در حال توسعه، روش مناسبی برای تعیین جایگاه رسانه­ ها در جامعه­ ی ماست.

واژه‌های کلیدی: برنامه ­ی توسعه، توسعه ی ملی، حقوق رسانه­ ها، تحول اجتماعی، مدنیّت سیاسی
متن کامل [PDF 244 kb]   (3563 دریافت)    
نوع مطالعه: اجتماعی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳


XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 12 - ( پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها