بررسی جایگاه حقوق رسانه ها در برنامه ی توسعه ی ایران
|
آبتین امیری* |
|
|
چکیده: (4358 مشاهده) |
چکیده
حقوق رسانه ها شاخه ای جدید از علم حقوق است که با توجه به نوپا بودن، در حال طی کردن مراحل تکاملی خود است. از آنجا که رسانه ها نقش مهمی در تحولآفرینی جوامع در حال توسعه دارند، این رشته از حقوق قابل توجه مدیران فرهنگی و قانون گذاران این کشورها قرار گرفته است. در بخش هایی از برنامه ی چهارم و پنجم توسعه ی ایران نیز به مبحث حقوق رسانه ها پرداخته شده که در آن، ضمن به رسمیت شناختن تأثیر انواع رسانه های مکتوب و مجازی بر روند توسعه ی ملی، به راهکارهای کنترل و نظارت بر آن نیز اشاره شده است. در این مقاله با روش اسنادی ـ توصیفی، به ارزیابی اهمیت رسانه ها در توسعه ی ملی و بررسی مصوبات برنامه ی چهارم و پنجم توسعه در خصوص حقوق رسانه ها پرداخته شدهاست. در پایان این مقاله نتیجه گیری شد که برنامه ی چهارم و پنجم توسعه ی کشور، در ارائه ی راهبرد تعامل با رسانه ها و به رسمیت شناختن نقش آن در توسعه ی ملی پیشرو می باشد. تعمیم دادن مفهوم رسانه به ابزارهای اطلاع رسانی مجازی و الگوبرداری از مقررات پیشرو مرتبط با حقوق رسانه در کشورهای در حال توسعه، روش مناسبی برای تعیین جایگاه رسانه ها در جامعه ی ماست.
|
|
واژههای کلیدی: برنامه ی توسعه، توسعه ی ملی، حقوق رسانه ها، تحول اجتماعی، مدنیّت سیاسی |
|
متن کامل [PDF 244 kb]
(9922 دریافت)
|
نوع مطالعه: اجتماعی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/3 | پذیرش: 1395/12/3 | انتشار: 1395/12/3
|
|
|
|