:: دوره 11، شماره 16 - ( پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 16 صفحات 90-77 برگشت به فهرست نسخه ها
هنجاریابی مقیاس هوش هیجانی اسکات بر دانش آموزان دبیرستان‌های شهر بندرعباس
زینب اطهری*1 ، نادر کریمیان1 ، فاطمه هدایتی1 ، یاسمن نادرزاده1 ، امیر اصغر نظری1
1- دانشگاه هرمزگان
چکیده:   (4806 مشاهده)
مطالعه­­ی حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی (پایایی و روایی) در مقیاس هوش هیجانی اسکات انجام شد. این پرسشنامه 33 ماده دارد و در سال 1998 توسط اسکات و همکارانش ساخته شده­است. جامعه ­ی مورد مطالعه، دانش­آموزان دبیرستان‌ بندرعباس بودند که از میان آنها به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای، ابتدا نمونه‌ای شامل 50 دانش­آموز، سپس نمونه‌ای شامل 402 دانش‌آموز انتخاب شد. محاسبه­ ی پایایی به روش همسانی درونی و باز آزمایی انجام و به ترتیب ضرایب 723/0 و 852/0 حاصل شد. از آزمون هوش هیجانی ­بارـ آن، به‌ عنوان شاخص روایی ملاکی هم‌زمان استفاده شد و همبستگی آن با مقیاس اسو اماکات 712/0 بود. روایی صوری آزمون نیز توسط اساتید و دانشجویان رشته­ی روانشناسی و مشاوره تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس سه عامل دارد و به ‌صورت نظم­دهی و کاربست هیجانات، خوش‌بینی و مثبت­نگری، و ارزیابی هیجانات نام‌گذاری می­شود. بررسی همبستگی بین نمره عامل‌های مقیاس اسکات و خرده مقیاس‌های بارـ آن نشان داد که بین تعدادی از آنها همبستگی نسبتاً بالایی وجود دارد. در نتیجه­ی تحلیل عاملی، 5 مورد از ماده‌های آزمون حذف شد و سؤالات به 28 عدد کاهش یافت. پرسشنامه ­ی اسکات از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و به دلیل کوتاه بودن و سهولت در اجرا، می‌تواند جایگزین مناسبی برای آزمون‌های بلند هوش هیجانی باشد.
 
واژه‌های کلیدی: مقیاس هوش هیجانی اسکات، پایایی، روایی، تحلیل عاملی.
متن کامل [PDF 273 kb]   (1594 دریافت)    
نوع مطالعه: اجتماعی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/15 | پذیرش: 1397/12/15 | انتشار: 1397/12/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 16 - ( پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها