[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
گلپنگ(آرشیو) ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 11 - ( پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان 1395 ) ::
جلد 6 شماره 11 صفحات 67-40 برگشت به فهرست نسخه ها
کی وِست تا کُنگ انطباق در اقتباس سینمایی (نمونه موردی فیلم ناخدا خورشید ناصر تقوایی، از رمان داشتن و نداشتن ارنست همینگوی)
احسان رضایی*
فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان
چکیده:   (5406 مشاهده)

رمان «داشتن و نداشتن»[1] ارنست همینگوی و فیلم «ناخدا خورشید» ساخته­ ی ناصر تقوایی ـ که به زعم بسیاری از کارشناسان، یکی از بهترین فیلم­های تاریخ سینمای ایران است ـ دو نمونه­ی برجسته، گویا و شناخته شده­ که در این پژوهش برای بررسی اقتباس از متون ادبی در سینما، انتخاب شده­ اند و عامل اصلی نگارش این مقاله می­ باشند. گرچه نزدیک شدن به این دو شاهکار کار دشواری است، در این مقاله تلاش شده تا با روش توصیفی- تطبیقی و تحلیلی، و براساس دیدگاه نظریه پردازانی همچون «ریچارد کریوولن» و «رابرت بورمن» به آن آثار پرداخته شود و تلاش­های فیلم­سازی از جنوب ایران، برای آداپتاسیون[2] (انطباق) رمانی آمریکایی در محیطی کاملاً بومی (بندرکنگ واقع در استان هرمزگان) به تصویر درآید. سپس عناصر و نشانه­ های کاملاً بومی و البته کارکردهای جهانی آن اثر نیز قابل توجه قرار گیرد. مبانی نظری مقاله بر پایه­ ی پرسش­ های دو تن از نظریه پردازان سینما، یعنی ریچارد کریوولن و رابرت بورمن در زمینه­ ی اقتباس و آداپتاسیون در سینما می­باشد و انطباق آن با دو اثر، موضوع پژوهشی است که می­ تواند راه گشای سایر فیلم نامه نویسان سینمای ایران به خصوص فیلم سازان جنوبی باشد تا با در دست داشتن چنین الگویی، به موضوعات فیلم نامه در سینمای ایران غنای بیشتری ببخشند. نتایج این بررسی نشان می­ دهد که چگونه تقوایی با شناخت توأمان جهان سینما و درک عمیق ادبیات، توانسته است رمان «داشتن و نداشتن»، اثر نویسنده­ا­ی آمریکایی را از دریچه و صافی ذهن خود عبور دهد، مهارت خود را به نمایش بگذارد و با بومی­ سازی آن رمان فضای دیگری خلق نماید. او در بازنمایی، باز آفرینی و تبدیل آن رمان از بیانی روایی به بیان تصویری همت گماشته­ است.


واژه‌های کلیدی: اقتباس، رمان، سینما، ارنست همینگوی، داشتن و نداشتن، ناصر تقوایی، ناخدا خورشید.
متن کامل [PDF 298 kb]   (2068 دریافت)    
نوع مطالعه: فرهنگی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/1/23 | پذیرش: 1395/1/23 | انتشار: 1395/1/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rezaee E. Investigatingthe adaption in cinematic adoption of )Captain khorshid directed by Nasertaghwaei from the novel of Hemingway to have and have not(. پژوهشنامه فرهنگی 2016; 6 (11) :40-67
URL: http://rdch.ir/article-1-79-fa.html

رضایی احسان. کی وِست تا کُنگ انطباق در اقتباس سینمایی (نمونه موردی فیلم ناخدا خورشید ناصر تقوایی، از رمان داشتن و نداشتن ارنست همینگوی). پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. 1395; 6 (11) :40-67

URL: http://rdch.ir/article-1-79-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 11 - ( پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان Cultural Journal of Hormozgan
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645