OTHERS_CITABLE
سیمای پری و زنان پری وار در قصه های عامیانه ی هرمزگان
در پژوهش حاضر تلاش شده «سیمای پری و زنان پری وار» در قصه های عامیانه ی هرمزگان بررسی و تحلیل شود. قصه ها و افسانه های عامیانه ی هرمزگان مانند بقیه ی اجزای فرهنگ عامه انباشته از بن مایه های اساطیری متنوع و مملو از باورها و آیینهای کهن اقوام است. در نتیجه این ظرفیت را دارد که از منابع مهم شناخت فرهنگ و اندیشه ی ایرانی، مردم شناسی، جامعه شناسی و به طور کلی مطالعات فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرد.
پری به عنوان موجودی اساطیری و فرا طبیعی در ساختار قصه های عامیانه ی هرمزگان جلوهای زمینی و خرد پذیر یافته و به دختری زیبارو و پری چهره تبدیل شده است، امّا با این حال همچنان موجودی شگفت انگیز است و خصلتها و ویژگیهای پریانه ی خود را در بسیاری از قصه ها به نمایش می گذارد. در این قصه ها پری و زنان پری وار در راستای تحقق خویش کاری زایندگی با هیأتی انسانی یا حیوانی بر مردان ظاهر می شوند و با جلوه نمایی و اظهار عشق به ازدواج با آنها می پردازند و پس از فرزند زایی نقش آنها خاتمه می یابد و از عرصه ی قصه خارج می شوند.
http://rdch.ir/article-1-31-fa.pdf
2016-02-27
8
42
قصه های عامیانه هرمزگان
اسطوره
پری و زنان پری وار
خردگرایی
زایندگی.
Hormozgan’s folk tales, Myth, Fairy, and fairy-like women, Rationalism, Re-productiveness.
The present paper tries to study fairies and fairy-like women in the folk-tales in Hormozgan. The folk-tales and myth in Hormozgan like other components of the folk culture are full of diverse mythological motifs and the old beliefs and rituals of the nations. Therefore, it has the potential to be used as an important source for studying the Iranian culture and thought, anthropology, sociology, and generally cultural studies. Fairy as a mythological and super-natural being in the structure of Hormozgan’s folk-tales has been embodied as an earthly and wise being, and has turned to a beautiful girl. Nevertheless, it is still a marvelous creature and displays its fairy-like characteristics and attributes in many tales. In these tales, fairies and fairy-like women appear to men as a human being or an animal in order to fulfill their reproductive roles. Then, they try to marry them through love expression. Their roles end after giving birth to a baby, and then disappear from the tale.
http://rdch.ir/article-1-31-en.pdf
2016-02-27
8
42
Hormozgan’s folk tales
Myth
Fairy
and fairy-like women
Rationalism
Re-productiveness.
zareei62@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی فرهنگ عامّه ی هرمزگان در آثار ابراهیم منصفی (رامی)، حسن کرمی و صالح سنگبر
فرهنگ عامّه در معنای وسیع کلمه به تمامی دانشها، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، عادتها، توانایی ها و اعمالی اطلاق می شود که حاصل ذهن انسانهایی است که در زمان و مکان واحدی در کنار هم زندگی کرده اند و بدان میپرداخته اند. اگر مطالعات و بررسی های دقیق و جدیتری در زمینه ی فرهنگ عامّه صورت گیرد، اطلاعات ارزشمند و مهمی در زمینه های مختلف تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگیِ مردمی که در یک زمان و در منطقه ی جغرافیایی واحدی کنار هم میزیسته ا ند، بدست خواهد آمد.
از آنجا که فرهنگ عامّه در شناساندن فرهنگ و تاریخ مردم یک ناحیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بر آن شدیم تا به بررسی عناصر فرهنگ عامّه در سروده های بومی شاعرانی چون ابراهیم منصفی (رامی)، حسن کرمی و صالح سنگبر بپردازیم، و با نشان دادن این عناصر در راستای حفظ فرهنگ عامّه ی این منطقه گامی برداریم.
در این مقاله پس از ذکر ابیات، به معنی و صورت آوانگاری آن پرداخته شده و در نهایت عناصر فرهنگ عامّه ی موجود در بیتها استخراج و مورد تحلیل قرار گرفته است. با بررسی و تأمل بر سروده های بومی ابراهیم منصفی (رامی)، حسن کرمی و صالح سنگبر مشخص می شود که این شاعران در حفظ گنجینه ی فولکلور هرمزگان نقش مهمی ایفا کرده اند. به گونه ای که با مطالعه و پژوهش بر آثار آنها اطلاعات فراوان و قابل توجه ی درباره ی زوایای مختلف زندگی و فرهنگ مردمی که در گذشته زندگی می کرده اند، به دست می آید.
.
http://rdch.ir/article-1-48-fa.pdf
2016-03-12
43
61
فرهنگ عامه
رامی
حسن کرمی
صالح سنگبر
هرمزگان .
A Study of Hormozgan’s Folklore in the Works by Ibrahim Monsefi (Raami), Hasan Karami, and Saleh Sangbor
Folklore literally refers to all knowledge, beliefs, arts, rules, customs, habits, abilities, and practices which are the intellectual product of the human beings who have lived in the same time and place. If we study the folklore more seriously, we will achieve some significant and valuable information about the different historical, social, economical, and cultural backgrounds of the people who have lived in the common time and geographical place. Since the folklore is of great importance in introducing the history and culture of the people in an area, we try to study the folkloric elements in the native poem by Ibrahim Monsefi (Raami), Hasan Karami, and Saleh Sangbor, and by showing these elements, we will help maintaining this area’s folklore. In this paper, at first, the texts of the poems have been studied; finally the folkloric elements in these poems have been analyzed. Through studying the native poems of Ibrahim Monsefi (Raami), Hasan Karami, Saleh Sangbor, it is revealed that these poets have played an important role in maintaining Hormozgan’s folkloric treasures. So by studying and examining their works, many significant information about the different angels of the culture and the life of the people who have lived in the past will be obtained.
http://rdch.ir/article-1-48-en.pdf
2016-03-12
43
61
Folklore
Raami
Hasan Karami
Saleh Sangbor
Hormozgan.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
سیری در ادبیات شفاهی مردم هرمزگان
فرهنگ شفاهی بخش عظیمی از هویت ملّی هر منطقه و کشوری را در برگرفته است. درنتیجه پاسداشت این میراث ارزشمند و سنّتی بر هر فرد از آحاد آن ملّت واجب است، زیرا هیچ ملّتی نمیتواند در دراز مدت، بدون تکیه بر پایه و شالوده ی فرهنگ ملی به راه خود ادامه دهد. چرا که فرهنگ عامیانه ی هر منطقه نمایانگر احساسات، علایق، نیازها و تحولات فکری مردم آن منطقه است، و به شرح احوال آنچه که بدان افتخار کرده اند یا دوستش داشته اند، می پردازد. گرد آوری و بررسی فرهنگ عامه، یک ملت و منطقه را صاحب هویت می کند، انسانیت را در نهاد آدمی به وجود میآورد و او را تا اوج قله های کمال هدایت میکند.
در واقع فرهنگ عامیانه ی هرقوم بازتاب زندگی اجتماعی و فرهنگی، شیوه ی کار و تولید آنها و نشان دهنده ی رفتار و منش، اندیشه، احساس، مذهب واخلاق و اعتقادات هرجامعه است؛ به عبارت دیگر چون این فرهنگ به یک قوم تعلّق دارد از این رو با واقعیتهای زندگی عادی مردم آن قوم در پیوند است. در نتیجه پایه و اساس این نوع فرهنگ بر تلقـّیها و برداشتهای ساده و بی پیرایه ی مردم از زندگی، مرگ، طبیعت، آرزوها و شهرآرمانی و... است. در این مقاله به بررسی مختصر فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی مردم هرمزگان پرداخته شده است و از این رهگذر نمونه هایی از: ضرب المثلها، چیستانها، لالایی ها، متلها و قصههای مردم هرمزگان و آنچه فرهنگ شفاهی نامیده می شود، معرفی و بررسی شده است. هرچند پرداختن تخصصی به هر کدام از عناصر ادبیات شفاهی به جا و فرصت بیشتری نیاز دارد که دراین مختصر نمی گنجد.
http://rdch.ir/article-1-50-fa.pdf
2016-03-12
62
87
قصه
ضرب المثل
چیستان
لالایی
متل
فرهنگ شفاهی
مردم هرمزگان.
A Survey in the Oral Literature of the People in Hormozgan
The oral culture includes the main part of the national identity in every area or country. So it is necessary for every individual of a nation to retain this valuable heritage and tradition because no nation can continue its way for a long time without relying on the basis of its national culture. Indeed, the folklore of each region is the representative of the feelings, interests, needs, the intellectual development of the people living in that area, and it accounts for what people of an area have been proud of or loved. Studying the folklore gives identity to a nation or region and humanness to man, and leads him to the peak of perfection. In fact, each nation’s folklore is the reflection of the social and cultural life, the way of working and producing, the manner and attitudes, thoughts, feelings, religion, and ethics, and the beliefs in a society. In other words, since the folklore belongs to a nation, it is linked to the facts of the everyday life of that nation’s people. Therefore, the fundamental principles of the folklore is based on the people’s simple understanding of some concepts such as life, death, nature, dreams, and utopia, etc. this paper tries to study the folklore and the oral literature of the people in Hormozgan vey briefly. So, some proverbs, riddles, lullabies, motels, and tales belonging to Hormozgan’s people and what is called the oral culture will be introduced and studied. However, it should be noted that the concise study of each element of the oral literature needs more time and space which cannot be included in this brief paper.
http://rdch.ir/article-1-50-en.pdf
2016-03-12
62
87
Tale
Proverb
Riddle
Lullaby
Motel
Oral culture
Hormozgan’s people.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ویژگیهای صرفی در گویش بندری
مقالهی حاضر با هدف بررسی توصیفی ویژگیهای صرفی در گویش بندری صورت گرفتهاست. دادههایی که در این بررسی استفاده شدهاند، شامل یکصد صورت زبانی است که به صورت مصاحبه و ضبط صدا گردآوری شدهاست. بعد از توصیف و تجزیه و تحلیل دادهها، ویژگیهای صرفی این گویش بدین ترتیب میباشد: 1) تقدم شناسه 2) شناسهی یکسان در بعضی از زمانها 3) حذف علامت مفعولی «را » 4)گروه اسمی مفعول به شکل گروه حرف اضافه یا متممی 5) حذف حرف ربط « تا» 6) وجود پیشوند منفی ساز na 7) حذف صفت عالی 8) مضاف و مضاف الیه 9) صفت و موصوف 10) وجود ویژگی ارگتیو در این گویش.
http://rdch.ir/article-1-49-fa.pdf
2016-03-12
88
96
ویژگی صرفی
ویژگی ارگتیو
فعل متعدی
The Morphological Characteristics in Bandari Dialect
The present paper tries to examine the morphological characteristics of Bandari dialect. The data which have been used in this study include one hundred language forms which have been gathered through interview and voice recording. After the data description and analysis, the morphological characteristics of this dialect are as follows
Priority of verb ending
Same verb ending in some tenses
Omission of the object sign “raa”
Nominal object group as preposition or complement
Omission of the conjunctive “taa”
Negative prefix “na”
Omission of the superlative
Added and augend
Adjective and noun
The ergative features in this dialect
Morphological characteristics, Ergative features, Transitive verbs.
http://rdch.ir/article-1-49-en.pdf
2016-03-12
88
96
Morphological characteristics
Ergative features
Transitive verbs
Ghasemi.tayebe@yahoo.com
1
AUTHOR
Pahlavan@um.ic.ir
2
AUTHOR
https://orcid.org/وزارت علوم دانشگاه فردوسی م
OTHERS_CITABLE
بازتاب اسطوره در استغاثه های خواجوی کرمانی
انسان از ابتدای خلقت خود با سؤالات و کنجکاوی های فراوانی روبه رو بوده است و همه چیز زندگی برای او جزء ابهامات به شمار میرفت. اطلاعات ناکافی که بشر از ابتدای آفرینش از دنیای پیرامون خود داشت، ناخودآگاه او را به سمتی می کشاند که به بسیاری از عناصر طبیعی و غیر طبیعی جنبه ی بزرگی و شکو ه می یخشید؛ یا آنها را به خدایی بر می گزید و از بیم اتفاقات پیرامون به آنها پناه میبرد؛ یا آنکه در حین نیایش به درگاه خداوند، معبود ازلی و ابدی خویش نقشی هر چند کوچک برای آنان قائل می شد و در کنار یکتا معبودش، آنان را هم به ایزدی انتخاب می کرد و این امر اسطوره و مبانی اساطیر جهان را رقم می زد. شاعران نیز گاه مباحث اسطورهای گوناگون را در اشعار خویش بازتاب داده اند. یکی از این شاعران که رد پای اسطوره در منظومه هایش قابل مشاهده است، شاعر قرن هشتم خواجوی کرمانی است.
ما در این مقاله به بررسی عناصر اساطیری منظومه های خواجو که بیشتر در نقش ایزدان اساطیری به درگاهشان استغاثه شده است، پرداخته و آنان را با اسطوره های ملل گوناگون تطبیق داده ایم. به طور کل در استغاثه های خواجو، اسطوره به سه صورت جلوه گر است:
1-عناصری که در رده ی ایزدان اساطیری قرار می گیرند و به طور مستقیم به درگاه شان نیایش می شود.
2-ایزدان اساطیری که به طور مستقیم به درگاهشان استغاثه نمی شود، امّا در استغاثه ی شخصیت های مختلف منظومه های خواجو نقش دارند.
3-عناصری که با وجود داشتن صبغه ی اسطوره ای جزء ایزدان اساطیری نیستند، امّا از آنان طلب یاری می شود.
http://rdch.ir/article-1-51-fa.pdf
2016-03-12
97
113
خواجوی کرمانی
استغاثه
اسطوره.
The Reflection of Myth in Khajouye Kermani’s Implorings
Man from the beginning of his creation has faced with many questions and curiosity. He considers everything in life as vague. The insufficient information about the creation of mankind since the beginning of the world around him led man unconsciously to glorify many natural and unnatural elements, or to consider them as gods and to take refuge on them because of the fear about the events surrounding him, or he believed in them as gods in addition to his belief in unique God. So, as a result myth and world’s mythological principles were created. Some poets have reflected various mythological discussions in their poems. One of the poets whose poems can be viewed in terms of myth is the eighth century’s poet, Khajouye Kermani. In this paper we examine the mythological elements in Khajouye Kermani’s poems especially the mythological gods to whom he implores, and then compare them to other nation’s myths. Generally, in Khajou’s implorings, the general myth is manifested in the three ways:
Elements which are categorized as mythological deities and are directly worshiped.
Mythological deities who are not directly implored, but have a role in the different characters’ imploring in Khajou’s poems.
Elements which in spite of having a mythological background are not considered as mythological deities, but are implored.
http://rdch.ir/article-1-51-en.pdf
2016-03-12
97
113
Khajouye Kermani
Imploring
Myth.
hazarmakan@gmail.com
1
AUTHOR
nazeri.hs91@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رویکردی تحلیل محتوایی به کتاب بندر عباس و خلیج فارس اثر محمد علی خان سدید السلطنه(کبابی)
کتاب بندرعباس و خلیج فارس نگارش محمدعلی خان سدیدالسلطنه کبابی، از جمله نوشته های حایز اهمیت درباره ی استان هرمزگان است. این کتاب که در زمان مأموریت های اداری و کارگزاری سدیدالسلطنه نوشته شده است؛ بدان سبب مهم تلقی می شودکه وی با علم به عدم توجه حکومت مرکزی بدین ایالت، سعی می کند اطلاعات گرانبهایی را در مورد آن ارائه کند. این داده ها که محصول مشاهده ها و تحقیق های نگارنده است، جوانب گوناگونی از اقتصاد، جغذافیا، تاریخ و فرهنگ این سرزمین را مورد توجه قرار می دهد . در این مقاله با رویکرد تحلیل محتوا، تنها بخش اقتصادی از جلد اول این کتاب مورد بررسی فرار می گیرد؛ زیرا داده هاو اطلاعات اقتصادی ارائه شده در این کتاب گواه بر استقلال و خودکفایی این ولایت در زمان نویسنده است.جغرافیای جغرافیای سرزمینیِ متنوع این ایالت که از یک سو آب های آزاد است و از سوی دیگر خشکی با پهنه ای جلگه ای، کوهستانی و بیابانی، موقعیت خاصی بدان بخشیده است. در کنار دریا و تجارت آبی، خشکی و کشاورزی نیز عاملی برای اشتغال و کسب درآمد به شمار می رود. در نتیجه حکومت مرکزی از مالیات های آن سود می برد. نویسنده با ارائه ی این اطلاعات به بیا موقعیت استراتژیک و اقتصادی این منطقه می پردازد و حکومت مرکزی را نسبت به موقعیت این خطه که از آن غافل شده بود؛ آگاه می سازد.
http://rdch.ir/article-1-52-fa.pdf
2016-03-12
114
126
ایالت
کشاورزی
تجارت دریایی
مالیات
سدیدالسلطنه
A Content- Analysis Approach to Bandare- Abbas and the Persian Gulf by Mohammad- Ali Khane Sadid Alsaltaneh (Kababi)
Bandare- Abbas and the Persian Gulf written by Mohammad –Ali Khane Sadid Alsaltaneh Kababi is one of the significant writings about Hormozgan province. This book which was written at the time of Sadid Al-saltaneh’s administrative missions has been considered as an important book because though Sadid al-saltaneh was aware of the central state’s lack of consideration to this province, he tried to present some valuable information about it. This information which is the result of the writer’s observations and researches is concerned with the different economical, geographical, historical, and cultural aspects of Hormozgan. Having a content- analysis approach, this book focuses on only the economical part of the volume I of the book because the economical data and information presented in the book show Hormozgan’s independence and self-sufficiency at the time of the writer. Hormozgan has different geographies. From one hand, there is sea, on the other, there is mountain, desert, and plain. This feature gives special position to Hormozgan. In addition to sea and sea trading, land and farming are some important factors in business and money earning. As a result, the central state benefits from the taxes. Presenting this information, the writer of this paper tries to state Hormozgan’s economical and strategic position. So, he gives information about Hormozgan to the central state which has been ignorant about this area’s position.
http://rdch.ir/article-1-52-en.pdf
2016-03-12
114
126
State
Farming
Sea Trading
Taxes
Sadid Alsaltaneh
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ایجاد تلگرافخانه و کنسولگری انگلستان در بنادر و جزایر هرمزگان
یکی از مسائلی که انگلستان به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود دنبال می کرد، تأسیس تلگرافخانه و کنسولگری در منطقهی خلیج فارس بود تا از این طریق بتواند اهداف خود را در منطقه دنبال کند. تلگرافخانه، بمبئی را به مسقط، جزایر هنگام، قشم، بندرعباس، کرمان و سرانجام تهران متصل می کرد. تلگرافخانه می توانست اخبار را به سرعت منتقل نماید و به کمک آن دستورات لازم دولت بریتانیا نیز در اسرع وقت دریافت شود.
تلاش دولت بریتانیا برای به وجود آوردن مراکز سیاسی به منظور ایجاد حریمی امنیتی در خاک کشورهای دیگر، به دنبال تحمیل اراده ی نظامی این دولت بر مناطق مختلف جهان به ویژه خلیج فارس و ایران صورت گرفت. کنسولخانه های انگلستان در شهرهای متعدد ایران به ویژه اصفهان، یزد ، کرمان، مشهد، شیراز و بندرعباس تشکیل شد که هر یک از آنها زیر نظر سفارتخانه ی این کشور در تهران اداره میشد. بنا به مقتضیات زمانه برخی از این کنسولگریها به صورت مستقیم با لندن ارتباط برقرار می کردند. در این خصوص کنسولگری های بریتانیا در خلیج فارس ـ بوشهر و بندر عباس ـ از اهمیت زیادی برخوردار بودند.
کلید واژه :ایران، خلیج فارس، بنادر و جزایر، انگلیس، تلگرافخانه، کنسولگری وعصرمشروطه
http://rdch.ir/article-1-58-fa.pdf
2016-03-12
127
149
ایران
خلیج فارس
بنادر و جزایر
انگلیس
تلگرافخانه
کنسولگری وعصرمشروطه
The Establishment of English Telegraph Office and Consulate in Hormozgan’s Ports and Islands.
One of the issues followed by the English as a way to reach their ends was establishing telegraph office and consulate in the Persian Gulf, so that they could follow their purposes in the area. The telegraph office connected Bombay to Masghat, Hengam Island, Qeshm, Bandare -Abbas, Kerman, and finally Tehran. The telegraph office could transmit the news very rapidly, and the British state’s orders were received very soon via it. The British state’s efforts to establish some political centers in order to create some privacy in other countries was a result of British imposition of military power on the different areas of the world specially the Persian Gulf and Iran. England’s consulates were established in Iran’s different cities like Isfahan, Yazd, Kerman, Mashhad, Shiraz, and Bandare- Abbas. Each of these consulates was administered by England’s consulate in Tehran. When necessary, some of these consulates made relationship to London directly. So, British consulates in the Persian Gulf, Boushehr, and Bandare- Abbas were of great importance.
http://rdch.ir/article-1-58-en.pdf
2016-03-12
127
149
Iran
the Persian Gulf
Ports and islands
England
Telegraph office
Consulate
The age of Mashrouteh.
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاریخ مطبوعات هرمزگان
مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی در روابط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بین دولتها و ملتهای مختلف نقش مهمی ایفا میکند. این پژوهش مبتنی بر روش توصیفی و اسنادی است که در آن ابتدا پس از اشاره به هندوستان به عنوان نخستین کشوری که روزنامه ی فارسی در آن انتشار یافت، به نقش بنادر جنوب ـ به عنوان واسطه ی فرهنگی ـ در ورود روزنامه به ایران و همچنین نحوه ی تأسیس قرائت خانه در ایران و هرمزگان پرداخته می شود. سپس شکل گیری، محتوا و صورت انتشار مطبوعات در استان هرمزگان از ابتدای پیدایش تا1389 مورد توصیف و بررسی قرار میگیرد. مطالعه حاضر براساس تحقیقات اسناد پژوهی، مشاهده، مصاحبه و به روش توصیفی صورت گرفته است. یافته ها نیز طبق اولویت های تاریخی بیان شده اند.
http://rdch.ir/article-1-53-fa.pdf
2016-03-12
150
170
مطبوعات
هرمزگان
بندرعباس
تاریخ
نشر.
Hormozgan’s Press
Hormozgan’s Press
Press as the fourth principle of democracy plays an important role in the cultural, political, and social relation among the different states and nations. This study is based on the descriptive and documentary method. The paper first refers to India as the first country where the Persian newspaper for the first time was published. Then, it refers to the role of the southern ports- as a cultural mediation- in the arrival of the newspaper to Iran. Then the way reading houses were established in Iran and Hormozgan will be presented. After that the formation, content, and press publication forms in Hormozgan from the beginning to 1389 will be studied.
http://rdch.ir/article-1-53-en.pdf
2016-03-12
150
170
Press
Hormozgan
Bandare-Abbas
History
Publication.
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
زار ،از خدایی باستانی تا آیینی درمانی در جنوب ایران
زار در جنوب ایران جایگاهی آیین درمانی دارد و بسیار رایج است. این آیین در کشورهایی از جمله کشورهای حوزه ی خلیج فارس، مصر و مناطقی از آفریقا نیز دیده می شود. زار در باور مناطق جنوبی ایران و از جمله منطقه ی هرمزگان از یک سو با مفهوم اهل هوا در ارتباط است و از سوی دیگر همچون موجودی جنگونه شناخته میشود که در ادیان ابتدایی آفریقا و سایر باورهای کهن ریشه ای استوار دارد. با وجود این بین ریشه های اولیه ی زار و آیین امروزی آن تمایزهای بسیاری دیده می شود. شناخت درست و دقیق این آیین، تنها در سایه ی واکاوی ریشه های آن امکان پذیر است؛ موضوعی که به نظر میرسد با وجود نگارش مقاله ها و پایان نامه هایی چند درخصوص آیین زار تا به حال مورد غفلت قرارگرفته است.
در این مقاله با استفاده از روش تحقیق اسنادی ـ تاریخی و با رویکرد تحلیلی، روایت های معتقدان به زار در جنوب ایران با روایتهای اساطیر کهن، مورد بررسی و مطابقت قرار گرفته است. این پژوهش نشان می دهد که میان آیین زار به ویژه در منطقه ی هرمزگان با اساطیر و آیین های کهن جهان از جمله ایزد باد (وای) در ایران و خدایان عاطل در اساطیر آفریقا، شباهت و قرابت بسیار زیادی وجود دارد. درنتیجه میتوان گفت این اساطیر و باورهای کهن در پیدایش آیین زار در جنوب ایران نقشی اساسی و تأثیرگذار داشته است.
http://rdch.ir/article-1-56-fa.pdf
2016-03-12
171
185
زار
باد
خدایان آفریقایی
اساطیر ایرانی
اهل هوا
هرمزگان
Zaar”: From an Ancient God to a Therapeutic Ritual in the South of Iran
Zaar has a therapeutic role, and it is very common in the south of Iran. This ritual has been also reported in some other countries such as the Persian Gulf countries, Egypt, and some areas of Africa. The southern people of Iran, from one hand, believe that Zaar is related to the concept of Ahle-hava, and on the other hand, it is known as a genie that has a long background in the primitive religions of Africa and other ancient faiths. However, there are many distinctions between the initial origins of Zaar and its current rituals. An accurate understanding of this ritual can be possible only through analyzing its origins: a topic which despite a few papers and dissertations regarding Zaar has been neglected until now. In this paper the reports of the believers in Zaar in the south of Iran has been compared and evaluated with the ancient mythological stories using a documentary- historical research method and the analytical approach. This study indicates that there are some significant similarities and affinities between the Zaar ritual in Hormozgan district and the ancient mythologies and faiths of the world specially the god of wind (vaay) and the idle gods in the African Mythology. In conclusion, it can be said that these mythologies and the ancient faiths have had a fundamental and effective role in the development of the Zaar ritual in the south of Iran.
http://rdch.ir/article-1-56-en.pdf
2016-03-12
171
185
Zaar
Wind
African gods
Iranian mythology
Ahle-hava
Hormozgan province.
Rdabirinezhad@yahoo.com
1
AUTHOR
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مؤلفه های بینش اسطوره ای در مراسم «زار» نمونه ی موردی زار در بندرعباس
آیین زار از قرنها پیش در مناطق جنوب، به ویژه در میان ساحل نشینان خلیج فارس از خوزستان تا بلوچستان و جزیره ها و شهرهای عربی حوزه ی خلیج فارس رایج بوده و همواره اجرا میشده است. در ایران تاکنون تنها از دیدگاه توصیفی، مردم شناسی و موسیقی درمانی به این مراسم نگریسته شده است. ازاین رو پرسش های زیادی درباره ی این پدیده ی پُر رمز و راز بی پاسخ مانده، پدیده ای که پهنه ی گسترده ای از جغرافیای خلیج فارس را در بر گرفته است و باورمندان پر شماری دارد.
این مقاله با نزدیک شدن به این آیین کهن و با بهره گیری از دادههای مردم شناسی، جامعه شناسی، معرفت شناسی و اسطوره شناسی با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این آیین پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که پیروان پیشین این «آیین» نسبت به جهان پیرامون خود شناختی اسطورهای داشتند که با شناخت افسون زدوده ی انسان معاصر متفاوت است.
http://rdch.ir/article-1-54-fa.pdf
2016-03-12
186
225
زار
موسیقی درمانی
اسطوره
آیین
شناخت
برده داری
خلیج فارس.
The Mythological Elements in ‘Zaar’ Rituals, a Case Study: Zaar in Bandare- Abbas
Zaar ritual has been practiced for centuries all over the coasts of the Persian Gulf from Khouzestan to Balouchestan, the Arabic islands and cities around the Persian Gulf. So far, this ritual in Iran has been studied from a descriptive, anthropological, and music therapy point of view. Therefore, many questions concerning this mysterious ritual have remained unanswered. This ritual includes a wide area around the Persian Gulf, and many people believe in it. This paper tries to study the “Zaar” ritual based on some anthropological, sociological, epistemological, and mythological data using a descriptive- analytical method. The research results reveal that the old practitioners of Zaar ritual have had a mythological understanding of the world around them which is quite different from modern man’s charm-free understanding from the world.
http://rdch.ir/article-1-54-en.pdf
2016-03-12
186
225
Zaar
Music therapy
Myth
Understanding
Slavery
Persian Gulf.
hesam
naghavi
vihesam@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی ارتباط بین بهسازی و نوسازی پیاده راه های محله ی «سفین قدیم» جزیره ی کیش و افزایش تعاملات اجتماعی و توسعه گردشگری
پیاده راهها علاوه بر نقش و کارکرد فیزیکی از گذشته های دور نقش و کارکرد اجتماعی و فرهنگی داشته و بسیاری از تعاملات و ارتباطات اجتماعی در این فضاها شکل گرفته اند. با توجه به این مهم، هدف این مقاله بررسی نقش و کارکرد اجتماعی پیاده راهها و به طور خاص، بررسی نقش بهسازی و نوسازی پیاده راهها در افزایش تعاملات و ارتباطات اجتماعی و توسعه گردشگری در بافت قدیم جزیره ی کیش است. روش تحقیق، روش توصیفی تحلیلی است. اطلاعات موردنیاز تحقیق نیز از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری و در تجزیه و تحلیل داده ها از مدل و ضرایب آماری در محیط نرم افزاری spss استفاده شده است. فرضیه ی اصلی تحقیق مبتنی است بر تبیین معناداری ارتباط بین بهسازی و نوسازی پیاده راهها و افزایش تعاملات اجتماعی در بافت قدیم جزیره کیش که با استفاده از مدل Kendall's tau-b آزموده شد و نتیجه ی این آزمون، فرضیه را تأیید کرد. همچنین سنجش معناداری رابطه ی آن با توسعه ی گردشگری نیز اثبات شد. در نتیجه با توجه به اثبات نقش مؤثر پیاده راهها در افزایش تعاملات اجتماعی و توسعه ی گردشگری، پیشنهاد می شود پیاده راهها منطبق با ویژگی های فرهنگی و تاریخی و رعایت مؤلفه های تخصصی، بهسازی و نوسازی شوند تا زمینه را برای تعاملات اجتماعی و توسعه ی گردشگری در محله فراهم آورند.
http://rdch.ir/article-1-55-fa.pdf
2016-03-12
226
243
پیاده راه
بهسازی
تعاملات اجتماعی
گردشگری
جزیره کیش
A Study of the Relationship between Improving and Repairing the Sidewalks in “Old Sefain” in Kish Island and the Increase of the Social Interactions and Tourism Development
Sidewalks from the far past in addition to the physical role and function have had some social and cultural roles and functions, and many of the social interactions and communications have been formed in this environment. Due to this, the aim of this paper is to examine the social role and function of the sidewalks and specially to study the improving and repairing the sidewalks in the increase of the social interactions and communications, and the tourism development in the old areas of Kish Island. The research methodology is a descriptive- analytical method. The required information of the research has been gathered through completing a questionnaire form and interview. The statistical model and coefficients in SPSS software have been used in analyzing the data. The main hypothesis of the research is based on the explanation of the meaningful relation between improving and repairing the sidewalks and the increase of the social interactions in the old areas of Kish Island which has been tested by the use of Kendall’s Tau-b model, and the test’s result confirms the hypothesis. Moreover, the test of its meaningful relation has been proved by the tourism development. As a result, considering the important role of the sidewalks in the increase of the social interactions and the tourism development, it is suggested that the sidewalks should be improved and repaired according to the cultural and historical features and the compliance of the specialized components. So, the way for the social interactions and tourism development will be paved.
http://rdch.ir/article-1-55-en.pdf
2016-03-12
226
243
Sidewalks
Improving
Social interactions
Tourism
Kish island.
sadeghi334@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی میزان آشنایی دانشجویان رشته حقوق دانشگاه های پیام نور استان هرمزگان با نظام اداری در ایران
این تحقیق که از نوع پیمایشی است به بررسی میزان آشنایی دانشجویان با نظام اداری ایران می پردازد و دانشجویان پیام نور ـ رشته ی حقوق ـ سراسر استان هرمزگان را در بر گرفته است.
امروزه حقوق اداری و چگونگی رعایت آن پیوندی ناگسستنی با تحقق حقوق اساسی دارد و جامعه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این میان آشنایی با حقوق اداری و تبیین آن در جامعه بر عهده ی دانشجویان و کارشناسان حقوقی است.
پرسش اساسی تحقیق این است که چه عواملی بر میزان آگاهی دانشجویان رشته حقوق از نظام اداری حاکم در ایران تأثیرگذار بوده است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، بعد از تعریف حقوق اداری، مبانی نظری بر اساس تأثیر آگاهی از نظام اداری بر رعایت حقوق شهروندان ارائه شده است، سپس تحلیل داده ها که برآمده از نتایج پرسش نامه ها است، مطرح گشته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که عواملی چون: تجربه ی کار عملی، تحقیقات علمی و روش تدریس اساتید در دانشگاه های پیام نور استان، نقش مهمی در آشنایی دانشجویان رشته ی حقوق این دانشگاهها با نظام اداری در ایران داشته است.
واژه های کلیدی:
http://rdch.ir/article-1-57-fa.pdf
2016-03-12
244
261
حقوق اداری
نظام تدریس
همایش های علمی
تجربه ی عملی و آموزش اداری.
A Study of the Level of Familiarity among the Law Students in Payame Nour University in Hormozgan with the Administrative System of Iran
This study is a survey of the level of familiarity among the students with the administrative system in Iran, and it includes all the law student of Payame Nour University around Hormozgan Province. Today the administrative law has an unbroken link with the constitution, and our society is not an exception. So, familiarity with the administrative law and its explanation for the society is the law students’ duty. The main question of the research is “what are the influencing factors on the level of the familiarity of the law students with the dominant administrative system in Iran” In order to find the answer to this question, after the definition of the administrative system, the theoretical principles based on the impact of having knowledge about the administrative system on the compliance of the citizen’s rights have been presented. Then, there is an analysis of the data based on the results of the questionnaires. The research results show that some factors like practical experience, scientific research, and the teacher’s teaching methods in Hormozgan’s Payame Nour universities play a significant role in the law students’ familiarity with the administrative system in Iran.
http://rdch.ir/article-1-57-en.pdf
2016-03-12
244
261
Administrative law
Teaching system
Scientific conferences
Practical experiences
Administrative training.
LAVAN1350@GMAIL.COM
1
AUTHOR