Cultural Journal of Hormozgan
پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان
پژوهشنامه فرهنگی
Literature & Humanities
http://rdch.ir
1
admin
24767328
fa
jalali
1391
10
1
gregorian
2013
1
1
2
4
online
1
fulltext
fa
نسیم روحبخش معماری ایران بر کالبدمعماری هند پس از اسلام
The Inspirational Breeze of Iranian Architecture of the Body of Indian Architecture after the Advent of Islam
تخصصي
Special
فرهنگی
Cultural Articles
<p><br>
معماری ایران وهند میراث مشترک دارند ، و آن هنر و معماری<br>
تیموری نیز اصالتاً یک معماری ایرانی بود ، محققان تردیدی ندارند که<br>
حضور بارز هنر ایرانی در هند به ویژه پس از اقامت یکی از سلاطین مسلمان هند همایون<br>
در ایران و به همراه بردن هنرمندان ایرانی به آن دیار توسط این سلطان ، هویت هنر ومعماری<br>
اسلامی – ایرانی هند را رقم زد.<br>
ظهور اسلام و ورود آن به ایران ، تاریخ نوینی را در این سرزمین رقم زد و به ویژه در بُعد<br>
هنر و معماری ،سبک ها ) و به تبع آن آثاری ( را آفرید که تمامی اقصا نقاط جهان را<br>
درنوردید.<br>
در این میان ارتباط میان ایران و هند بالاخص پس از ورود اسلام به آن سرزمین ، وارد مرحله<br>
جدیدی شد و همان تأثیر و تأثر متقابل ، در ابعاد گسترده تری ادامه یافت.<br>
حضور هنر اسلامی – ایرانی در هند در دو دوره ،حکومت های اسلامی در آن کشور تجلی<br>
یافته است. دوره اول با حکومت قطب الدین ایبک در سال 511 هجری ) 1193 میلادی ( آغاز<br>
می شود و با تشکیل سلسله های مختلف در شمال و مرکز هند ادامه می یابد.<br>
دوره دوم که دوره اوج گیری هنر و معماری اسلامی در هند با خلق بناهای جاودانی چون تاج<br>
است که با حکومت ظهیر » حمزه نامه « و » اکبر نامه « محل و نگار گری های بی مانندی نظیر<br>
الدین بابرتاسال 1133 هجری ادامه می یابد.</p>
<p style="text-align: justify;">The Inspirational Breeze of Iranian Architecture of the Body of<br>
Indian Architecture after the Advent of Islam<br>
Abstract<br>
Iran and India have much in common, of which “Teymouri Era” is the<br>
most spectacular. Teymouri architecture is originally Iranian; that’s why<br>
researchers have no doubt that the prominent presence of Iranian art in<br>
India, especially in the reign of Homayoun, one of the Muslim kings of<br>
India, has been due to the presence of Iranian artists and their Iranian<br>
identity in the palace of the Indian kings.<br>
The emergence of Islam and its advent into Iran opened a new chapter<br>
in the history of the land. As far as the architecture of the time is<br>
concerned, Islam triggered the making of styles and works that later on<br>
spread through the world.<br>
Meanwhile the tie between Iranian and Indian art grew stronger and by<br>
entering a new phase, found new dimensions.<br>
Islamic-Indian art demonstrated in two reigning periods of Islamic kings.<br>
The first is the reign of GhotbaddinIbek in 1193. The rest of the<br>
dynasties in North and Central India continue the artistic manifestation<br>
of the time.<br>
The second phase is the hallmark of Islamic art and architecture of<br>
which the Building of TajMahal and paintings such as “Akbarnameh”<br>
and “Hamzehnameh” are emblematic. This era continues up to the<br>
reign of Zahiroddin in 1236 (Hijri).<br>
</p>
کلید واژه ها:منارقطب, قوت الاسلام ,معماری تغلقی , مسجد جامع فتح پور , تاج محل معماری ایرانی,
Iranian Architecture, ManarGhotb, Ghovvat-ol-eslam, Comparative Architecture, Fathpour Central Mosque, TajMahal
142
157
http://rdch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-50&slc_lang=fa&sid=1
سمیه
نوری نژاد
1003194753284600649
1003194753284600649
Yes
آموزش پرورش