پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی نگرش دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان (پردیس های شهید بهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس) درباره ی ارزشیابی مدرسین از آموخته های آنها صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعه ی آماری آن کلیه ی دانشجویان سال دوم پردیس های شهیدبهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس است که از میان آنها 181 نفر از دانشجویان سال دوم (78 مرد و 105 زن)، به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته ا ست. برای سنجش روایی این ابزار از شیوه ی روایی محتوایی استفاده و ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تحلیل داده ها نیز به وسیله ی آمارهای توصیفی، استنباطی (میانگین وآزمون تی مستقل) به وسیله ی نرم افزار SPSS - 21 انجام شد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین نظر دانشجو ـ معلمان (دوجنس) در مورد استفادهی مدرسین از انواع مؤلفه های ارزشیابی نظیر نوع، ابزار، هدف و انواع حیطه های شناختی ـ که مدرسین در ارزشیابی از آموخته های آنها دارند ـ تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. در این میان، میانگین مردان در مؤلفه های نوع، هدف و سطوح مختلف حیطه های شناختی در ارزشیابی دانشجویان بیشتر از میانگین زنان، اما میانگین زنان در استفاده از مؤلفه ی ابزار بیشتر از مردان بود. در مورد استفاده ی مدرسین از مؤلفه های حیطه ی عاطفی و روانی ـ حرکتی، در ارزشیابی دانشجویان هیچ تفاوت معناداری یافت نشد.
Comparing teacher training students’ attitudes at Farhangian university about evaluating teachers about their knowledge (A case study at Shahid Beheshti Pardis and Fatmat-Al-Zahra University of Bandar Abbas). پژوهشنامه فرهنگی 2017; 7 (12) :65-74 URL: http://rdch.ir/article-1-128-fa.html
سماوی عبدالوهاب، میرزاده کوهشاهی محمد، ادبیان هاشم. مقایسه ی نگرش دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان درباره ی ارزشیابی مدرسین از آموخته های آنها (مطالعه موردی پردیس های شهیدبهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس). پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. 1395; 7 (12) :65-74