[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 13 - ( پژوهش نامه فرهنگی استان هرمزگان 1396 ) ::
جلد 8 شماره 13 صفحات 21-42 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه ی مصرف رسانه های جمعی با میزان دینداری در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
سید عباس تقوی ، سهیل صادقی
کارشناس ارشد
چکیده:   (306 مشاهده)

دین یکی از قدیمی­ترین و مهم­ترین نهادهای اجتماعی است و تمامی جوامع در طول تاریخ دارای دین بوده ­اند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه­ بین مصرف رسانه­ای (تلویزیون داخلی و ماهواره­ای) با میزان دینداری دانشجویان است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعه­ ی آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان جدیدالورود شاغل به تحصیل در دانشکده­ های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 95-94 بود که پرسش­نامه­ ی تحقیق براساس روش سرشماری بین همه­ی آنان (دانشجویان جدیدالورود) توزیع، سپس اطلاعات جمع­آوری شده به کمک نرم­افزار spss و با استفاده از روش­های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته­های توصیفی تحقیق نشان­دهنده­ ی سطح متوسط به بالای دینداری در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بوده ­است. نتایج تحلیلی گویای آن است که بین میزان مصرف تلویزیون داخلی با دینداری کل رابطه­ ی مثبت و معنادار وجود داشته و از میان ابعاد دینداری، بعد مناسکی بیشترین شدت رابطه را با میزان استفاده از تلویزیون داخلی داشته­ است. استفاده از تلویزیون داخلی با سایر ابعاد دینداری رابطه­ ی معنادار نداشته ­است. همچنین نتایج تحقیق، رابطه ­ی معکوس و معناداری بین استفاده از تلویزیون ماهواره­ای با دینداری کل نشان می­ دهد. از میان ابعاد دینداری، بعد عاطفی و پیامدی بیشترین شدت رابطه را با میزان استفاده از تلویزیون ماهواره­ای دارد و بعد اعتقادی و مناسکی، فاقد این رابطه­ ی معنادار است.

واژه‌های کلیدی: مصرف رسانه ای، دینداری اعتقادی، دینداری عاطفی، دینداری پیامدی، دینداری مناسکی.
متن کامل [PDF 272 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: اجتماعی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Relationship between Use of mass media with the religiosity among students in Hormozgan University of Medical Science. پژوهشنامه فرهنگی . 2017; 8 (13) :21-42
URL: http://rdch.ir/article-1-159-fa.html
تقوی سید عباس، صادقی سهیل. بررسی رابطه ی مصرف رسانه های جمعی با میزان دینداری در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. 1396; 8 (13) :21-42

URL: http://rdch.ir/article-1-159-fa.html

دوره 8، شماره 13 - ( پژوهش نامه فرهنگی استان هرمزگان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان Cultural Journal of Hormozgan
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 794 queries by yektaweb 3531