[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
گلپنگ(آرشیو) ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 15 - ( پزوهشنامه فرهنگی هرمزگان 1397 ) ::
جلد 10 شماره 15 صفحات 75-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر الگوهای مصرف تلویزیون داخلی و ماهواره ای بر میزان اعتماد اجتماعی در میان شهروندان
مصطفی ظهیری نیا* 1، سیدمحمود طباطبایی1، سهیل صادقی1 ، وحید جان محمدی لرگانی1
1- دانشگاه هرمزگان
چکیده:   (3211 مشاهده)
 
در  پژوهش حاضر به بررسی تأثیر میزان مصرف تلویزیون داخلی و ماهواره­ای بر اعتماد اجتماعی پرداخته شده است. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی و برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از پرسشنامه استفاده شده ­است. جامعه­ ی آماری تحقیق شامل افراد 18 سال و بالاتر است که در زمان تحقیق در شهر بندرعباس سکونت داشته ­اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر و شیوه­ ی نمونه‌گیری نیز خوشه‌ای چندمرحله‌ای است. داده‌های پژوهش نیز به کمک نرم‌افزار آماری spss و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه ‌و تحلیل شده­ است.
یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین میزان تماشای تلویزیون داخلی و اعتماد رابطه ­ی مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما میزان تماشای تلویزیون ماهواره‌ای با اعتماد اجتماعی رابطه­ ی معکوسی دارد. میانگین اعتماد اجتماعی کل در زنان بیش از مردان است، اما این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نیست. در میان ابعاد متغیر اعتماد اجتماعی، رابطه­ ی سن با بعد اعتماد بین شخصی به صورت مثبت و معنادار است، اما در سایر ابعاد بین اعتماد و سن رابطه معناداری مشاهده نشده­ است. همچنین ابعاد اعتماد نهادی و اجتماعی کل با درآمد، رابطه ­ی منفی و معناداری دارد.
نتایج بررسی اثرات مستقیم و نامستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته، نشان می­ دهد بیشترین تأثیرگذاری آثار مستقیم  و کلی متغیرهای مستقل بر وابسته به ترتیب مربوط به تماشای تلویزیون داخلی و سن است.
 
واژه‌های کلیدی: اعتماد اجتماعی، مصرف رسانه ­ای، تلویزیون داخلی، تلویزیون ماهواره­ای، شهروندان.
متن کامل [PDF 516 kb]   (845 دریافت)    
نوع مطالعه: اجتماعی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/26 | پذیرش: 1397/4/26 | انتشار: 1397/4/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., i. Investigating the Impact of local and Satellite TV Consumption Patterns on Social Trust among citizens. پژوهشنامه فرهنگی 2018; 10 (15) :50-75
URL: http://rdch.ir/article-1-247-fa.html

ظهیری نیا مصطفی، طباطبایی سیدمحمود، صادقی سهیل، جان محمدی لرگانی وحید. بررسی تأثیر الگوهای مصرف تلویزیون داخلی و ماهواره ای بر میزان اعتماد اجتماعی در میان شهروندان . پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. 1397; 10 (15) :50-75

URL: http://rdch.ir/article-1-247-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 15 - ( پزوهشنامه فرهنگی هرمزگان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان Cultural Journal of Hormozgan
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645