مقایسه ی نگرش دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان درباره ی ارزشیابی مدرسین از آموخته های آنها (مطالعه موردی پردیس های شهیدبهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس)
|
عبدالوهاب سماوی*1، محمد میرزاده کوهشاهی1، هاشم ادبیان1 |
1- دانشگاه هرمزگان |
|
چکیده: (4377 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی نگرش دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان (پردیس های شهید بهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس) درباره ی ارزشیابی مدرسین از آموخته های آنها صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعه ی آماری آن کلیه ی دانشجویان سال دوم پردیس های شهیدبهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس است که از میان آنها 181 نفر از دانشجویان سال دوم (78 مرد و 105 زن)، به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته ا ست. برای سنجش روایی این ابزار از شیوه ی روایی محتوایی استفاده و ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تحلیل داده ها نیز به وسیله ی آمارهای توصیفی، استنباطی (میانگین وآزمون تی مستقل) به وسیله ی نرم افزار SPSS - 21 انجام شد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین نظر دانشجو ـ معلمان (دوجنس) در مورد استفادهی مدرسین از انواع مؤلفه های ارزشیابی نظیر نوع، ابزار، هدف و انواع حیطه های شناختی ـ که مدرسین در ارزشیابی از آموخته های آنها دارند ـ تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. در این میان، میانگین مردان در مؤلفه های نوع، هدف و سطوح مختلف حیطه های شناختی در ارزشیابی دانشجویان بیشتر از میانگین زنان، اما میانگین زنان در استفاده از مؤلفه ی ابزار بیشتر از مردان بود. در مورد استفاده ی مدرسین از مؤلفه های حیطه ی عاطفی و روانی ـ حرکتی، در ارزشیابی دانشجویان هیچ تفاوت معناداری یافت نشد. |
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی، دانشگاه فرهنگیان، مدرسان، دانشجویان. |
|
متن کامل [PDF 195 kb]
(1316 دریافت)
|
نوع مطالعه: اجتماعی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/9/29 | پذیرش: 1395/9/29 | انتشار: 1395/9/29
|
|
|
|