بررسی تأثیر الگوهای مصرف تلویزیون داخلی و ماهواره ای بر میزان اعتماد
اجتماعی در میان شهروندان
|
مصطفی ظهیری نیا*1 ، سیدمحمود طباطبایی1، سهیل صادقی1 ، وحید جان محمدی لرگانی1 |
1- دانشگاه هرمزگان |
|
چکیده: (3916 مشاهده) |
در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر میزان مصرف تلویزیون داخلی و ماهوارهای بر اعتماد اجتماعی پرداخته شده است. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی و برای جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه ی آماری تحقیق شامل افراد 18 سال و بالاتر است که در زمان تحقیق در شهر بندرعباس سکونت داشته اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر و شیوه ی نمونهگیری نیز خوشهای چندمرحلهای است. دادههای پژوهش نیز به کمک نرمافزار آماری spss و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده است.
یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین میزان تماشای تلویزیون داخلی و اعتماد رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با اعتماد اجتماعی رابطه ی معکوسی دارد. میانگین اعتماد اجتماعی کل در زنان بیش از مردان است، اما این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نیست. در میان ابعاد متغیر اعتماد اجتماعی، رابطه ی سن با بعد اعتماد بین شخصی به صورت مثبت و معنادار است، اما در سایر ابعاد بین اعتماد و سن رابطه معناداری مشاهده نشده است. همچنین ابعاد اعتماد نهادی و اجتماعی کل با درآمد، رابطه ی منفی و معناداری دارد.
نتایج بررسی اثرات مستقیم و نامستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته، نشان می دهد بیشترین تأثیرگذاری آثار مستقیم و کلی متغیرهای مستقل بر وابسته به ترتیب مربوط به تماشای تلویزیون داخلی و سن است.
|
|
واژههای کلیدی: اعتماد اجتماعی، مصرف رسانه ای، تلویزیون داخلی، تلویزیون ماهوارهای، شهروندان. |
|
متن کامل [PDF 516 kb]
(1000 دریافت)
|
نوع مطالعه: اجتماعی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/4/26 | پذیرش: 1397/4/26 | انتشار: 1397/4/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|