:: دوره 3، شماره 5 - ( پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان 1392 ) ::
جلد 3 شماره 5 صفحات 88-71 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی موانع مصرف کالاهای فرهنگی در بین کارشناسان سازمانهای فرهنگی شهر بندرعباس (با تاکید بر کالاهای مکتوب)
بدریه برازنده* 1، جهانبخش رحمانی2 ، علی رشیدپور3
1- اداره کل فرهنگ ارشاد هرمزگان
2- دانشگاه آزاد اسلامی
3- دانشگاه آزاد
چکیده:   (4228 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع مصرف کالاهای فرهنگی مکتوب در شهر بندر عباس به روش توصیفی از نوع پیمایشی صورت گرفت، جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارشناسان سازمان های فرهنگی شهر بندر عباس در سال 1391 تشکیل دادند که از این میان با فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 203 نفر حجم نمونه محاسبه و به طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش متغییر های جمعیت شناختی و گویه های تحقیق در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، رسانه ای، آموزشی و تبلیغاتی بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط اساتید متخصص، و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تایید شد. پایایی ابزار پژوهش از طریق ضریب آلفای کرونباخ 81/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح استنباطی  ازآزمون های تحلیل عاملی، تی تک متغیره، تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین میزان موانع اقتصادی با13/3و میانگین میزان  موانع اجتماعی با16/3 بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین میانگین میزان موانع نظام آموزشی با07/3 ،میانگین میزان موانع تبلیغاتی و اطلاع رسانی با02/3 و میانگین میزان موانع رسانه های جدید با05/3 در سطح متوسط بود.میانگین رتبه بندی ابعاد نشان داد موانع اجتماعی بالاترین رتبه و موانع آموزشی پایین ترین رتبه را به خود اختصاص داده است.

واژه‌های کلیدی: کالا، مصرف، مصرف فرهنگی، فرهنگ، کالاهای فرهنگی مکتوب
متن کامل [PDF 320 kb]   (1752 دریافت)    
نوع مطالعه: فرهنگی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/27 | پذیرش: 1395/2/27 | انتشار: 1395/2/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 5 - ( پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها