چکیده
تئاتر هنری است که دیده و بوییده می شود و تقریباً تمام حواس یک تماشاگر را در
برمی گیرد و با ذهن و تخیل مخاطب خود کاملاً درگیر می شود؛ لذا نقش مخاطب در این
هنر قابل وصف نیست. این مقاله با هدف بررسی راهکا رهای جذب مخاطب در سالنهای
تئاتر شهرستان بندرعباس، با تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره پی ریزی شد ه است؛
از این رو در ابتدا با استفاده از تحقیقات میدانی، مهمترین راهکارهای جذب مخاطب در
سالنهای تئاتر شناسایی و پرسشنامهای تهیه شد.
سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس و قانون پاره تو، راهکارهای جذب مخاطب تجزیه و
تحلیل شد. در نهایت، ایجاد کانا لهای ارتباطی و تبلیغاتی )سایت، شبکه مجازی، پیامک(،
برقراری ارتباط ساختارمند و تعریف شده با آموزش و پرورش در خصوص بردن تئاتر به
مدارس، افزایش تعداد سالن ها و کیفی سازی محیطهای اجرای تئاتر، تبلیغات چهره به
چهره و تصویری )پوستر، تراکت، بنر و ...( در بین عموم مردم و به کارگیری کارگردان طراز
اول، به عنوان مهمترین راهکارهای جذب مخاطب در سالنهای تئاتر شهرستان بندرعباس
انتخاب شد.
Analyzing solutions to attract the audience to theater halls in
Bandar Abbas County using the technique of Multiple Criteria
Decision-Making from the audience’s perspective
. پژوهشنامه فرهنگی 2018; 9 (14) :47-61 URL: http://rdch.ir/article-1-217-fa.html
عامری سیاهویی رضا، عباسی سارا. تحلیل و بررسی راهکارهای جذب مخاطب در سالن های تئاتر شهرستان
بندرعباس با تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره از دیدگاه مخاطبان. پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. 1397; 9 (14) :47-61