نسیم روحبخش معماری ایران بر کالبدمعماری هند پس از اسلام
|
سمیه نوری نژاد* |
آموزش پرورش |
|
چکیده: (6038 مشاهده) |
معماری ایران وهند میراث مشترک دارند ، و آن هنر و معماری
تیموری نیز اصالتاً یک معماری ایرانی بود ، محققان تردیدی ندارند که
حضور بارز هنر ایرانی در هند به ویژه پس از اقامت یکی از سلاطین مسلمان هند همایون
در ایران و به همراه بردن هنرمندان ایرانی به آن دیار توسط این سلطان ، هویت هنر ومعماری
اسلامی – ایرانی هند را رقم زد.
ظهور اسلام و ورود آن به ایران ، تاریخ نوینی را در این سرزمین رقم زد و به ویژه در بُعد
هنر و معماری ،سبک ها ) و به تبع آن آثاری ( را آفرید که تمامی اقصا نقاط جهان را
درنوردید.
در این میان ارتباط میان ایران و هند بالاخص پس از ورود اسلام به آن سرزمین ، وارد مرحله
جدیدی شد و همان تأثیر و تأثر متقابل ، در ابعاد گسترده تری ادامه یافت.
حضور هنر اسلامی – ایرانی در هند در دو دوره ،حکومت های اسلامی در آن کشور تجلی
یافته است. دوره اول با حکومت قطب الدین ایبک در سال 511 هجری ) 1193 میلادی ( آغاز
می شود و با تشکیل سلسله های مختلف در شمال و مرکز هند ادامه می یابد.
دوره دوم که دوره اوج گیری هنر و معماری اسلامی در هند با خلق بناهای جاودانی چون تاج
است که با حکومت ظهیر » حمزه نامه « و » اکبر نامه « محل و نگار گری های بی مانندی نظیر
الدین بابرتاسال 1133 هجری ادامه می یابد.
|
|
واژههای کلیدی: کلید واژه ها:منارقطب، قوت الاسلام، معماری تغلقی، مسجد جامع فتح پور، تاج محل معماری ایرانی |
|
متن کامل [PDF 417 kb]
(2613 دریافت)
|
نوع مطالعه: فرهنگی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/1/16 | پذیرش: 1395/1/16 | انتشار: 1395/1/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|