مشارکت یکی از موضوعات مهم در تحقیقات سرمایه ی اجتماعی است؛ به طوری که اهمیت آن همواره به صورت گستردهای از سوی نظریه پردازان مختلف علوم سیاسی و اجتماعی تأکید می گردد. این مقاله با هدف بررسی میزان اعتماد و چگونگی ارتباط آن با مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه هرمزگان صورت گرفته است. جامعه ی آماری این پژوهش، مشتمل بر کلیه ی دانشجویان دانشگاه هرمزگان در سال تحصیلی 93-92 است که تعداد 250 نفر از آنها براساس روش نمونه گیری طبقه ای متناسب، توأم با روش تصادفی انتخاب شده اند. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. برای بررسی اعتبار و قابلیت اعتماد پرسشنامه از اعتبار محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این مطالعه، نظریه ی پاتنام در حوزه ی اعتماد و مشارکت اجتماعی به عنوان چهارچوب نظری تحقیق انتخاب و داده ها با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان در حد متوسط بوده و رابطه ی آن با اعتماد اجتماعی، مثبت و مستقیم است. همچنین نتایج به دست آمده از مدل رگرسیونی چند متغیره ی تحقیق، نشان می دهد که 27 درصد از تغییرات متغیر وابسته با متغیر مستقل پژوهش (اعتماد اجتماعی) تبین و پیش بینی میشود. نتیجه ی نهایی پژوهش این است که در تبین مشارکت اجتماعی دانشجویان، سهم اعتماد به مسئولین دانشگاه بیش از دیگر متغیرها بوده و اعتماد به اساتید کمترین تأثیر را داشته است.
Social trust and its impact on social participation of Hormozgan University students. پژوهشنامه فرهنگی 2016; 6 (11) :86-106 URL: http://rdch.ir/article-1-95-fa.html
ظهیری نیا مصطفی، نیکخواه هدایت الله، فلاحی شاه آبادی احمد، صادقی سهیل، عزیز زاده امید. اعتماد اجتماعی و تأثیر آن بر مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه هرمزگان. پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. 1395; 6 (11) :86-106