هنجاریابی مقیاس هوش هیجانی اسکات بر دانش آموزان دبیرستانهای شهر بندرعباس
|
زینب اطهری* 1، نادر کریمیان1 ، فاطمه هدایتی1 ، یاسمن نادرزاده1 ، امیر اصغر نظری1 |
1- دانشگاه هرمزگان |
|
چکیده: (3941 مشاهده) |
مطالعهی حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) در مقیاس هوش هیجانی اسکات انجام شد. این پرسشنامه 33 ماده دارد و در سال 1998 توسط اسکات و همکارانش ساخته شدهاست. جامعه ی مورد مطالعه، دانشآموزان دبیرستان بندرعباس بودند که از میان آنها به روش خوشهای چند مرحلهای، ابتدا نمونهای شامل 50 دانشآموز، سپس نمونهای شامل 402 دانشآموز انتخاب شد. محاسبه ی پایایی به روش همسانی درونی و باز آزمایی انجام و به ترتیب ضرایب 723/0 و 852/0 حاصل شد. از آزمون هوش هیجانی بارـ آن، به عنوان شاخص روایی ملاکی همزمان استفاده شد و همبستگی آن با مقیاس اسو اماکات 712/0 بود. روایی صوری آزمون نیز توسط اساتید و دانشجویان رشتهی روانشناسی و مشاوره تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس سه عامل دارد و به صورت نظمدهی و کاربست هیجانات، خوشبینی و مثبتنگری، و ارزیابی هیجانات نامگذاری میشود. بررسی همبستگی بین نمره عاملهای مقیاس اسکات و خرده مقیاسهای بارـ آن نشان داد که بین تعدادی از آنها همبستگی نسبتاً بالایی وجود دارد. در نتیجهی تحلیل عاملی، 5 مورد از مادههای آزمون حذف شد و سؤالات به 28 عدد کاهش یافت. پرسشنامه ی اسکات از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و به دلیل کوتاه بودن و سهولت در اجرا، میتواند جایگزین مناسبی برای آزمونهای بلند هوش هیجانی باشد.
|
|
واژههای کلیدی: مقیاس هوش هیجانی اسکات، پایایی، روایی، تحلیل عاملی. |
|
متن کامل [PDF 273 kb]
(1357 دریافت)
|
نوع مطالعه: اجتماعی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/15 | پذیرش: 1397/12/15 | انتشار: 1397/12/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|