دینیکیازقدیمیترینومهمتریننهادهایاجتماعیاستوتمامیجوامعدرطولتاریخدارای دین بوده اند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مصرف رسانهای (تلویزیون داخلی و ماهوارهای) با میزان دینداری دانشجویان است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعه ی آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان جدیدالورود شاغل به تحصیل در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 95-94 بود که پرسشنامه ی تحقیق براساس روش سرشماری بین همهی آنان (دانشجویان جدیدالورود) توزیع، سپس اطلاعات جمعآوری شده به کمک نرمافزار spss و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای توصیفی تحقیق نشاندهنده ی سطح متوسط به بالای دینداری در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بوده است. نتایج تحلیلی گویای آن است که بین میزان مصرف تلویزیون داخلی با دینداری کل رابطه ی مثبت و معنادار وجود داشته و از میان ابعاد دینداری، بعد مناسکی بیشترین شدت رابطه را با میزان استفاده از تلویزیون داخلی داشته است. استفاده از تلویزیون داخلی با سایر ابعاد دینداری رابطه ی معنادار نداشته است. همچنین نتایج تحقیق، رابطه ی معکوس و معناداری بین استفاده از تلویزیون ماهوارهای با دینداری کل نشان می دهد. از میان ابعاد دینداری، بعد عاطفی و پیامدی بیشترین شدت رابطه را با میزان استفاده از تلویزیون ماهوارهای دارد و بعد اعتقادی و مناسکی، فاقد این رابطه ی معنادار است.
Relationship between Use of mass media with the religiosity among
students in Hormozgan University of Medical Science. پژوهشنامه فرهنگی 2017; 8 (13) :21-42 URL: http://rdch.ir/article-1-159-fa.html
تقوی سید عباس، صادقی سهیل. بررسی رابطه ی مصرف رسانه های جمعی با میزان دینداری در میان دانشجویان
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. 1396; 8 (13) :21-42